Bevrijdingslaan 18
8580 Avelgem

056/648.648

info@vincentiusavelgem.be

Projecten

Werkingsverslag

Werkingsverslag 2022

Woonzorgcentrum van het jaar

Meer info volgt...

Kijk alvast naar de uitreiking van de "Oscars van de zorg" (Woonzorgcentrum van het jaar kan je volgen vanaf minuut 16:10)




Ons hart klopt voor u


Ons woonzorgcentrum draagt het label “Ons hart klopt voor u”.
We onderschrijven hiermee zes engagementen waarbij mens en zorg centraal staan

- Hier krijgt u persoonlijke zorg: afgestemd op uw noden, want ons hart… klopt voor u
- Hier vindt u een hartelijke thuis: we creëren een veilige, warme en vertrouwde omgeving en bouwen zo mee aan een nieuwe thuis
- Hier werken warme, gemotiveerde én deskundige mensen: zij geven echt om u en om elkaar
- Hier bespreken we uw zorgtraject zoveel mogelijk in dialoog: zowel met u als met uw naasten
- Hier staan uw levenskwaliteit en uw welzijn centraal: we gaan er steeds respectvol en verantwoordelijk mee om
- Hier gaan al onze inkomsten naar uw zorg én onze medewerkers: dat is de kern van ons sociaal ondernemerschap

We gaan samen met al onze medewerkers voor echte levenskwaliteit in een veilige zorgomgeving.
Want ons hart klopt voor u!
Alle voorzieningen met het label “Ons hart klopt voor u” zijn aangesloten bij Zorgnet-Icuro, een Vlaams netwerk van zorgcentra die kwaliteitsvolle, betaalbare en toegankelijke zorg vanuit het hart bieden.
Meer info op www.onshartkloptvooru.be







PREZO

Er was eens... een PREZO verhaal
 

In 2013 werd door Zorgnet-Icuro PREZO voorgesteld. PREZO staat voor PREstaties in de ZOrg. Het is een integraal kwaliteitssysteem dat ons toelaat stil te staan bij onze eigen organisatie. We evalueren onszelf als organisatie. De belangrijkste vragen bij deze zelfevaluatie zijn: Voelen onze bewoners zich hier thuis? Voelen onze bewoners zich gehoord? Ervaren onze bewoners dat zij hun eigen keuzes mogen/kunnen maken? Hebben onze bewoners inspraak?...

Als woonzorgcentrum werken wij iedere dag aan kwaliteit en dit willen we objectief kunnen aantonen. Om die reden zijn ook wij meegegaan in het PREZO-verhaal. PREZO is een manier van denken en werken, die kwaliteit heel tastbaar en concreet maakt. De bewoner staat centraal in dit verhaal. Het doel van PREZO is de huidige situatie te evalueren en te evolueren naar een steeds betere zorg. Met behulp van het PREZO kwaliteitssysteem kunnen we kwaliteitszorg op een gestructureerde manier aanpakken, zodat onze bewoners kunnen genieten van een nog grotere kwalitatieve zorg. 

Deze aanpak laat toe dat ons harde werken beoordeeld kan worden door een externe commissie. Net zoals het JCI, NIAZ,... kwaliteitslabel bestaat voor ziekenhuizen, kunnen ook wij op termijn een kwaliteitscertificaat behalen. 

Wij nemen u in de nabije toekomst mee in ons PREZO-verhaal. Een verhaal zonder einde, want aan kwaliteit blijven we samen werken! 
 



Smiley
 

Dankzij de dagelijkse inzet van alle medewerkers en in het bijzonder van het ganse keukenteam, kunnen wij met trots melden dat we de “smiley” verkregen hebben van het FAVV (Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid).
Deze smiley is 3 jaar geldig en toont aan dat ons woonzorgcentrum een excellent systeem van hygiëne toepast. De smiley geeft bovendien een teken van vertrouwen voor onze bewoners. Op die manier garanderen wij onze bewoners dat de voedselveiligheid optimaal is.






 











Maaltijdproject 'Ni Do'

Sinds maart 2017 zijn we in ons huis van start gegaan met Ni Do. “Ni Do” staat voor “ons nest” (Spaanse vertaling), een plaats waar we ons gezellig kunnen nestelen en genieten van het kookgebeuren, maar daarnaast ook de vrijheid en de zelfstandigheid hebben om zelf iets klaar te maken, herinneringen aan de keuken van vroeger op te roepen,… 

Het concept bestaat uit het organiseren van kooksessies voor onze bewoners, waarbij we een volledig menu bereiden. We creëren ook ons eigen restaurant: hierbij wordt de living sfeervol aangekleed met specifieke decoratie.


Dit project gaat tweewekelijks door op donderdag en telkens in een andere living. Per afdeling komen 10 à 12 bewoners per keer aan bod. Elke sessie start om 9u en duurt tot rond 15u in de namiddag.

De bewoners worden onderverdeeld in werkers, dit zijn bewoners die actief deelnemen, Do’s; en snoezelaars, dit zijn bewoners die passief deelnemen, Ni Do’s. Voor de bewoners die passief deelnemen, zijn geuren en smaken erg belangrijk. Dit Ni Do project is voor hen dan een vorm van reminiscentie.

We werken telkens een volledig menu uit, bestaande uit een voorgerecht, een hoofdgerecht en een nagerecht.

Dit project wordt multidisciplinair ondersteund: de referentiepersoon dementie coördineert elke sessie, en telkens helpen een ergotherapeute/huismoeder, een medewerker uit de zorg (verpleegkundige/zorgkundige) en een logistiek medewerker mee. Daarnaast zijn er ook steeds 2 vrijwilligers aanwezig om te kunnen voorzien in maximale begeleiding.

Door dit nieuwe initiatief bevorderen we het sociaal contact tussen bewoners onderling en medewerkers, streven we naar verhoging van kwaliteit van zorg en leven voor onze bewoners, en willen we gezelligheid en genieten in een veilige, herkenbare omgeving aanmoedigen. Ook de kleinschaligheid van dit project is een heuse meerwaarde.
Bewoners, medewerkers en vrijwilligers eten die middag ook samen: de maaltijd wordt samen klaargemaakt, èn ook samen genuttigd.

Een speciaal aandachtspunt bij dit NiDo-project is dat we gebruik maken van een authentiek bloemetjesservies. We gebruiken stoffen servietten en tafelkleedjes om het restaurantgevoel te benadrukken. De tafels kleden we warm aan met een kandelaar, een bloemetje, menukaart,… Tijdens het hele gebeuren is er ook rustige muziek op de achtergrond.